Lidt om søgemaskiner.

google

SEO er forkortelse af ”Search Engine Optimization” eller på godt dansk ”søgemaskineoptimering”.

Kort fortalt handler SEO primært om:

 Optimering af websites / sider, så søgemaskinerne kan finde dem

 Indeksere dem og tolke indholdet, og efterfølgende placere disse i de organiske søgeresultater.

Sagt med andre ord - SEO hjælper til at få en bedre placering i søgemaskinerne, hvilket til dels resulterer i flere besøgende - men også de rigtige besøgende..

Og hvad er de organiske søgeresultater? - Jo, når Google viser resultaterne af en søgning, placerer de en række annoncer øverst - med en gul baggrund. Til højre for disse viser den en spalte med søgeresultater baseret på f.eks. Adwords. Under det gule felt vises så endeligt de reelle resultater af søgningen. Det kaldes de organiske søgeresultater. Det er placeringen dér, vi kan påvirke med god SEO.

Søgemaskiner virker ved, at søgetjenesterne (Google, Bing, Yahoo, Jubii osv.) har en række søgerobotter. Webcrawlere snuser konstant rundt på internettet og leder efter hjemmesider.  Finder den én, den ikke har set før, sender den straks en anden type robot afsted for at indexere (indholdsbestemme) siden. Det gør den ved at gennemgå koder og indhold på dine html-sider. De resultater robotten samler op på din hjemmeside, giver den videre til søgemaskinens datacentre til videre analyse og bearbejdning.

Tidligere baserede søgemaskiner som regel deres indexering på Meta-tags, (meta-tags er en del af den kode en html-side består af) og især på Metanøgleord. Det er de nu gået helt væk fra (altså meta-nøgleordene - andre metatags er stadig vigtige!).

I dag er søgerobotterne langt smartere, og går helt målbevidst efter at placere hjemmesiderne på søgelisten baseret på det faktiske indhold. Det nye buzzword i søgemaskinekredse er Semantik (semantik er læren om at forstå ord og deres betydning.) - Vi ved gennem tests, at søgerobotter i dag bl.a. kigger på side-titler, meta-beskrivelser, overskrifter, paragraffer, søgefraser og links. Dette er dog kun en del af SEO'en, idet vi ved at søgemaskiner arbejder på fulde omdrejninger for at bruge semantiske løsninger. Henrik Bondtofte har en glimrende blog om SEO, hvis du har lyst til at læse mere om emnet.

Vi ved, at folk bruger i gennemsnit 3-4 ord, når de søger efter bestemt indhold på en søgemaskine - dette kaldes en søgefrase. I dag er der så meget indhold på nettet, at søgeresultater baseret på et enkelt ord (kaldet trofæ-søgeord) ofte ikke giver et brugbart resultat.

Søgemaskiner lever af at kunne finde relevant indhold i forhold til søgefraser, og ønsker derfor at deres søgeresultater er så præsice som muligt. De mest relevante sider skal stå først i deres organiske søgefelt. Derfor giver de hjemmesider karakter i forhold til det indhold, der er mest relevant. Denne karakter hedder en pagerank. Søgeresultater der alle matcher samme søgefrase bliver vist i rækkefølge i henhold til deres pagerank. Den gode SEO forøger din pagerank, men dårlig SEO forringer den. Eksempler på dårlig SEO er f.eks mange gentagelser af keywords, usynlig tekst, indholdssider der ikke giver mening, cloaking, dårlig teknik og struktur på hjemmesiden.

SEO er i dag en helt videnskab i sig selv, der er mange firmaer, der lever af at søgeoptimere og Linkbuilde hjemmesider. Det ligger dog uden for mit ekspertiseområde, men det basale SEO, det, der ikke koster ekstra, er en naturlig del af at opbygge en hjemmeside hos HoCom Webdesign. God rådgivning til kunden om planlægning og struktur af hjemmesiden i forhold til SEO er også en naturlig del af vores virke, og gør det nemmere for både kunde og web-udvikler at skabe et godt resultat sammen. 

Lidt statistik (ifølge StatCounter Global Stats) skal du da også ha'. Top 5 søgemaskiner i Danmark februar 2013 er: Google (95%), Bing(3%) Yahoo(0,5%), Conduit(0,3%) og Ask Jeeves(0,2%). Den sidste 1% er så fordelt på alle andre søgemaskiner.